Vanliga frågor & svar

Vanliga frågor och svar

Vad händer om resan inte går att genomföra?

Det är vårt ansvar som arrangör att genomföra din resa. Skulle t.ex. UD avråda från att resa till ditt resmål eller om ortens liftsystem stänger kommer vi att ställa in resan och ni kan då boka om eller boka av.

Vad händer om UD avråder från resor till mitt inbokade resmål?

Om UD skulle avråda från icke-nödvändiga resor till ditt inbokade resmål ställer vi in resan. Du kan då välja att boka om eller boka av din resa. Paketreselagen, som STS Alpresor som första charterflygarrangör följde förra året, ger dig rätt att få återbetalat hela resans belopp.

Läs mer om våra avbokningsvillkor här >>

Vad händer om jag blir sjuk före avresan?

Om du vill försäkra dig mot sjukdom (inkl. Covid-19) och skada kan du teckna ett avbeställningsskydd genom oss med Europeiska ERV. Försäkringen kostar 6,25% av resans pris. Blir du sjuk har du fri avbokning (mot läkarintyg).
Läs mer om avbeställningsskyddet här nedanför

Hur jobbar ni förebyggande mot Covid-19 på era hotell?

Vi ställer högsta krav på oss själva och följer förstås utöver våra egna rutiner även de lokala myndigheternas krav. På våra egna hotell har vi bland annat infört nya rutiner vid incheckning med avståndsmarkeringar som främjar social distansering, utökade städrutiner, handsprit på samtliga rum och på allmänna ytor, flexibla öppettider i våra restauranger, ökat avstånd mellan borden samt fler sittningar.
Tack vare att vi själva äger våra hotell har vi full kontroll över att alla nödvändiga rutiner genomförs med högsta säkerhet och kvalitet.

Hur fungerar det på flyget?

Vi arbetar nära våra flygplatspartners, och våra säkerhetsrutiner baseras på rekommendationerna från lokala myndigheter och EASA (Europeiska myndigheten för luftfartssäkerhet). I dagsläget skall munskydd bäras av både besättning och passagerare under hela flygresan.

Enligt en rapport från flygbranschorganisationen IATA är risken att smittas av covid-19 under en flygresa extremt låg (1 på 27 miljoner). Siffran är baserad på de 44 smittofall sedan början av 2020, jämfört med de 1,2 miljarder passagerare som samtidigt var ute och reste.


Vi följer händelseutvecklingen noga för att hålla oss, och dig som kund, uppdaterade.
På plats på orterna kommer alla regler och restriktioner givetvis följas för att säkerställa våra gästers säkerhet. 

Har du fler frågor kontakta oss på info@alpresor.se

Vi ser fram emot att välkomna våra gäster att uppleva vintern i Alperna!

Ett tryggare avbeställningsskydd

I vinter inkluderar vårt avbeställningsskydd, genom Europeiska ERV, ersättning även vid fall av COVID-19. Försäkringen kostar 6.25 % av din totala resa.

  • Om du eller någon medförsäkrad insjuknar i COVID-19 kan du avboka din resa.

  • Blir en person i närmaste familjen akut sjuk i direkt närtid till resan kan du avboka din resa. Gäller även vid diagnos COVID-19*

  • Om syftet till din resa förstörs kan du avboka din resa, t.ex. om du stukar din fot innan en skidresa.

  • Avbeställningsskyddet gäller även vid plötsliga och oväntade händelser, t.ex. att du blir akut sjuk, att din bil går sönder på väg till flygplatsen eller att ditt husdjur blir sjukt och måste opereras.

  • Skulle något hända din bostad, t.ex. inbrott, vattenskada och brand kan du avboka din resa.

Läs mer om ERVs avbeställingsskydd här:
https://www.erv.se/privat/vara-reseforsakringar/avbestallningsskydd/

*COVID-19: Familjemedlemmen måste vara inlagd på sjukhus i minst tre dygn och sjukhusvistelsen måste vara i omdelebar närtid till avresedatum. Definitionen av familjemedlem hittar du i villkoret.