Här hittar du svar på våra vanligaste frågor!

När skall resan betalas?
Anmälningsavgiften skall betalas inom 48 timmar, räknat från bokningstillfället. Vill du komplettera bokningen med ett avbeställningsskydd skall detta göras i samband med själva bokningen eller senast innan du betalar anmälningsavgiften. Betalas inte anmälningsavgiften i tid kommer resan att avbokas. Slutbetalningen skall senast göras 41 dagar före avresa. Betalningsinformation om slutbetalningen får du samtidigt som du får resebekräftelsen för anmälningsavgiften. Du får alltså ingen ytterligare påminnelse om slutbetalningen. Vid resor bokade med mindre än 40 dagar till avresa ska hela resan betalas omgående.

Hur betalar jag min resa?
Bokar du din resa på vår hemsida kan du enkelt och smidigt betala med kort. Fyll i anmälningsavgiften eller hela beloppet samt dina kortuppgifter och betala direkt. Du kan också betala med direktbetalning via din internetbank eller till vårt bg 5012-5582 (vinter- och julbordsresa) samt 801-1397 (sommar- och vandringsresa). Då är det viktigt att du anger det OCR-nummer som finns på din resebekräftelse. Önskar du dela upp din betalning eller betala med olika kort, ring oss på 0771-202020. Tänk på att anmälningsavgiften skall vara oss tillhanda inom 2 dagar, annars förlorar du din plats.

Hur får jag min biljett?
När du bokat en resa får du din bekräftelse/biljett via e-mail eller per post (kostar 95 kr). I detta utskick får du även uppgifter om hur betalningen skall ske. Innan du betalar är det viktigt att du kontrollerar att din bokningsbekräftelse överensstämmer med vad du bokat.

Om jag blir sjuk innan avresa och har avbeställningsskydd, vad gör jag?
Om du eller en anhörig blir sjuk ska du maila oss på info@alpresor.se och avboka din resa. Sjukdomen måste kunna styrkas med ett giltigt läkarintyg som skickas till STS Alpresor senast 5 dagar efter avbokningstillfället. Vi återbetalar hela summan förutom en expeditionsavgift på 200 kr. Vad du erlagt för avbeställningsskyddet återbetalas inte.

Om jag blir sjuk innan avresa och inte har något avbeställningsskydd, vad gör jag?
Om du blir sjuk skall huvudbokaren skicka in en skriftlig avbokning på mail till info@alpresor.se . Där skall det bokningsnummer samt personer som skall avbokas framgå. Vid avbokning utan avbeställningsskydd gäller de allmänna avbokningsvillkoren. Läs om de villkoren här >>

Hur mycket bagage får jag ta med mig?
Bagagevikt skiljer sig mellan flygbolag. Vad som gäller för just ditt flyg finner du på ditt resebevis. Läs mer om bagagevikt och skidfrakt här >>

När skall man vara på flygplatsen vid avresa?
Incheckningen öppnar 2 h före avresa och stänger 1h före avresa så se till att vara på flygplatsen i god tid.

Kan jag boka Business Class på flyget?
Det kan du göra på de flesta av våra flygningar.

Skall jag ha med pass på resan?
Ja, det är fortfarande obligatoriskt att ha med sitt pass på flygresan.

Hur gör jag om jag vill förboka skidhyra hemifrån?
STS Alpresor erbjuder möjligheten att förboka skidhyra redan innan avresa så när du ankommer till resmålet så får du snabbt dina skidor och ev pjäxor - snabbt, enkelt och smidigt. Du kan förboka skidhyran på vår hemsida genom att logga in på din bokning (du behöver ha ditt bokningsnummer och lösenord tillgängligt, vilket du hittar på din biljett). Där kan du lägga till din skidhyra på bokningen. Självklart går det även bra att maila oss på info@alpresor.se och uppge ditt bokningsnummer. Betalning sker innan avresa.

Kan jag förboka skidskola?
STS Alpresor erbjuder möjligheten att förboka skidskola på de flesta av våra orter redan innan avresa. Du kan förboka skidskola på vår hemsida genom att logga in på din bokning (du behöver ha ditt bokningsnummer och lösenord tillgängligt, vilket du hittar på din biljett). Där kan du lägga till din skidhyra på bokningen. Självklart går det även bra att maila oss på info@alpresor.se och uppge ditt bokningsnummer. Betalning sker innan avresa.

Var hittar jag bokningsnummer och lösenord till min bokning?
Bokningsnummer samt lösenord hittar du på din biljett längst upp till höger. Detta är viktigt att ha tillhands om du vill göra ändringar i din bokning.

När får vi våra liftkort?

Förbokade liftkort delas vanligtvis ut på transferbussen alternativt vid ankomst till resmålet.

Är slutstädning inkluderat i priset när man bor i lägenhet?
Slutstädning är vanligtvis alltid inkluderat när man bor i lägenhet men titta på din biljett för mer information.

Ingår sänglinne och handdukar i priset när man bor i lägenhet?
Sänglinne och handdukar är vanligtvis alltid inkluderat när man bor i lägenhet men titta på din biljett för mer information eller läs mer på vår hemsida på aktuellt resmål.

Vad gör jag om jag har glömt kvar något på resan?
STS Alpresor ansvarar ej för kvarglömda eller förlorade saker på flygplanet, transferbussen eller på hotellet. Vi bistår med kontaktuppgifter för att underlätta ert sökande.

Vad är tryggheten med att boka en paketresa?
STS Alpresor ställer erfoderliga resegarantier till Kammarkollegiet vilket ger dig som konsument extra skydd. Detta är just fördelen med att boka en paketerad resa istället för att sy ihop den på egen hand. Om något händer med en leverantör så är det vår uppgift att se till att du kan genomföra din resa som planerat. Läs mer om paketresans fördelar här: Paketresans fördelar

Vad innehåller erbjudandet ALP INCLUSIVE®?

  • Flygresa t/r inkl. 20 kg bagage
  • Boende på ett bra, välkänt och liftnära hotell
  • Frukost
  • Goda trerätters middagar, 6 dagar
  • Liftkort, 6 dagar
  • Pris- och snögaranti
  • Reseledarservice på flygplats och resmål
  • Välkomstdrink och information om veckans program
  • Guidad gemensam skidåkning under veckan

Vilka orter är snösäkra?
Alla våra orter är mycket snösäkra. Vi garanterar att du kommer att kunna åka skidor under din vintersemester. Skulle det pga. snöbrist ej gå att åka skidor på orten du valt står STS Alpresor för transport till närmast öppna skidområde. Detta gäller bara för veckoresor och merkostnad för liftkort innefattas ej i garantin. Snögarantin gäller dock inte när liftar stängs pga. storm, kraftigt snöfall tekniska fel eller force majeur.

Var finner man väderinformation?
När säsongen närmar sig start lägger vi upp information om lokalt väder och snödjup på hemsidan på respektive resmål. Den information vi lägger upp är tagen direkt från den lokala, officiella hemsidan för respektive ort. Klickar man sedan på orten kommer man vidare till denna sida, där finns även oftast webcams.

När kan man få grupprabatt?
Samla ihop släkt och vänner och åk på en skidresa till Alperna. Vi har förmånliga grupprabatter. För mer information klicka här eller ring oss på 0771-20 20 20.