• Lyxiga Hotel Salzburger Hof i Bad Gastein
  • Laddar…

    Hotel Salzburger Hof har aldrig varit finare

  • Laddar…

    Sportgastein - Bad Gastein

  • Laddar…

    Bad Gastein - Alpernas vandringsparadis

  • Laddar…

    Vinterns nyhet - Val Thorens

  • Laddar…
  • Laddar…
  • Laddar…

    Cervinia - populärast i Italien

  • Laddar…

    St Anton - en österrikisk klassiker

  • Laddar…

    Fjolårets nyhet Val Gardena är populärare än någonsin

  • Laddar…
  • Lyxiga Hotel Salzburger Hof i Bad Gastein
  • Hotel Salzburger Hof i Bad Gastein
  • Carvingåkning i Sportgastein i Österrike
  • Vandra i Bad Gastein i Österrike
  • Val Thorens med STS Alpresor
  • Afterski i Val Thorens
  • Mountainbike nerför berget
  • Cervinia med STS Alpresor
  • St Anton - en österrikisk klassiker
  • Val Gardena med STS Alpresor
  • Löparvecka med Viktor

FAQ - vanliga frågor

Här har vi samlat information om de vanligaste frågorna du kan ha inför din resa. 

När skall resan betalas?
Anmälningsavgiften skall betalas inom 48 timmar, räknat från bokningstillfället. Vill du komplettera bokningen med ett avbeställningsskydd skall detta göras i samband med själva bokningen eller senast innan du betalar anmälningsavgiften. Betalas inte anmälningsavgiften i tid kommer resan att avbokas. Slutbetalningen skall sedan göras 40 dagar före avresa. Betalningsinformation om slutbetalningen får du samtidigt som du får resebekräftelsen för anmälningsavgiften. Du får alltså ingen ytterligare påminnelse om slutbetalningen. Vid resor bokade med mindre än 40 dagar till avresa ska hela resan betalas omgående.

Hur kan jag betala min resa?
Bokar du din resa på vår hemsida kan du enkelt och smidigt betala med kort. Fyll i anmälningsavgiften eller hela beloppet samt dina kortuppgifter och betala direkt. Du kan också betala med direktbetalning via din internetbank eller till vårt bg 5012-5582 (vinter- och julbordsresa) samt 801-1397 (sommar- och vandringsresa). Då är det viktigt att du anger det OCR-nummer som finns på din resebekräftelse. Önskar du dela upp din betalning eller betala med olika kort, ring oss på 0771-202020. Tänk på att anmälningsavgiften skall vara oss tillhanda inom 2 dagar, annars förlorar du din plats.

Hur får jag min biljett?
När du bokat en resa får du din bekräftelse/biljett via e-mail eller per post (kostar 95 kr). I detta utskick får du även uppgifter om hur betalningen skall ske. Innan du betalar är det viktigt att du kontrollerar att din bokningsbekräftelse överensstämmer med vad du bokat.

Om jag blir sjuk innan avresa och har avbeställningsskydd, vad gör jag?
Om du eller en anhörig blir sjuk så skall du ringa STS Alpresor på 0771-20 20 20 och avboka din resa samt att komplettera med en skriftlig avbokning via brev/e-mail. Sjukdomen måste kunna styrkas med ett giltigt läkarintyg som skickas till STS Alpresor senast 5 dagar efter avbokningstillfället. Vi återbetalar hela summan förutom en expeditionsavgift på 200 kr. Vad du erlagt för avbeställningsskyddet återbetalas inte.

Om jag blir sjuk innan avresa och inte har något avbeställningsskydd, vad gör jag?
Om du blir sjuk skall huvudbokaren skicka in en skriftlig avbokning via brev/e-mail. Där skall det bokningsnummer samt personer som skall avbokas framgå. Vid avbokning utan avbeställningsskydd gäller de allmänna avbokningsvillkoren. Läs om de villkoren här >>

Hur mycket bagage får jag ta med mig?
Bagagevikt skiljer sig mellan flygbolag. Vad som gäller för just ditt flyg finner du på ditt resebbevis. Läs mer om bagagevikt och skidfrakt här >>

Vilka flygtider är det som gäller när det står olika på min biljett och i katalogen?
De tider som presenteras i katalogen är preliminära. De flygtider som står på din biljett är de tider som gäller. Vissa lågsäsongs- och sportlovsveckor förekommer avvikande tidtabell. Vi tar alltid kontakt med våra kunder vid ev. tidsändringar.

När skall man vara på flyplatsen vid avresa?
Incheckningen öppnar 2 h före avresa och stänger 1h före avresa så se till att vara på flygplatsen i god tid.

Serveras mat på flyget?
På våra veckoresor med flyg (SAS och Flyg BRA) kan du i Economy Class köpa till måltid på flyget för 195 kr (avser måltid både på ner- och hemresa). På reguljära flygningar ingår ingen måltid, se närmare information på din bekräftelse/biljett.

Kan man beställa specialmat på flyget?
Ja, det går att beställa vegetarisk, laktos och glutenfri mat eller diabeteskost. Men glöm inte att du måste köpa till maten, 195 kr och det är viktigt att ange detta vid bokning av din resa.

Kan jag boka Business Class på flyget?
På våra charterflyg med SAS och Flyg BRA kan du boka Business Class. I Business Class ingår sittplats i främre delen av planet, en lyxigare måltid, öl/vin till maten och kaffe med avec, och extra bagagevikt. Begränsat antal platser! Business Class kostar 495 kr/person.

Går det att förhandsboka plats på flyget?
På våra charterflyg går det att förhandsboka sittplats på flyget mot en avgift. Du behöver ditt bokningsnummer och avresedatum för att logga in. Läs mer om bokning av sittplats här >>

Kan jag få SAS Eurobonus på resor med STS Alpresor?

Nej! Från och med Juli 2016 så kan man ej få SAS Eurobonus för resor med STS Alpresor.

Skall jag ha med pass på resan?
Ja, det är fortfarande obligatoriskt att ha med sitt pass på flygresan.

Hur gör jag om jag vill förboka skidhyra hemifrån?
STS Alpresor erbjuder möjligheten att förboka skidhyra redan innan avresa så när du ankommer till resmålet så får du snabbt dina skidor och ev pjäxor - snabbt, enkelt och smidigt. Du kan förboka skidhyran på vår hemsida genom att logga in på din bokning (du behöver ha ditt bokningsnummer och lösenord tillgängligt, vilket du hittar på din biljett). Där kan du lägga till din skidhyra på bokningen. Självklart går det även bra att ringa oss på 0771-20 20 20 och uppge ditt bokningsnummer. Betalning sker innan avresa.

Kan jag förboka skidskola?
STS Alpresor erbjuder möjligheten att förboka skidskola på de flesta av våra orter redan innan avresa. Du kan förboka skidskola på vår hemsida genom att logga in på din bokning (du behöver ha ditt bokningsnummer och lösenord tillgängligt, vilket du hittar på din biljett). Där kan du lägga till din skidhyra på bokningen. Självklart går det även bra att ringa oss på 0771-20 20 20 och uppge ditt bokningsnummer. Betalning sker innan avresa.

Var hittar jag bokningsnummer och lösenord till min bokning?
Bokningsnummer samt lösenord hittar du på din biljett längst upp till höger. Detta är viktigt att ha tillhands om du vill göra ändringar i din bokning.

Får jag tillsänt bagagetaggar?
Vi sänder inte ut bagagetaggar. På flygplatsen finns det bagagetaggar vid incheckningen.

När får vi våra liftkort?
Förbokade liftkort delas vanligtvis ut på transferbussen alternativt vid ankomst till resmålet.

Är slutstädning inkluderat i priset när man bor i lägenhet?
Slutstädning är vanligtvis alltid inkluderat när man bor i lägenhet men titta på din biljett för mer information.

Ingår sänglinne och handdukar i priset när man bor i lägenhet?
Sänglinne och handdukar är vanligtvis alltid inkluderat när man bor i lägenhet men titta på din biljett för mer information eller läs mer på vår hemsida på aktuellt resmål.

Vad gör jag om jag har glömt kvar något på resan?
STS Alpresor ansvarar ej för kvarglömda eller förlorade saker på flygplanet, transferbussen eller på hotellet. Vi bistår med kontaktuppgifter för att underlätta ert sökande.

Vad är tryggheten med att boka en paketresa?
STS Alpresor ställer som arrangör en resegaranti till Kommerskollegium vilket ger dig som konsument extra skydd. Detta är just fördelen med att boka en paketerad resa istället för att sy ihop den på egen hand. Om något händer med en leverantör så är det vår uppgift att se till att du kan genomföra din resa som planerat.

Vad innehåller erbjudandet ALP INCLUSIVE®?

  • Flygresa t/r inkl. 20 kg bagage
  • Boende på ett bra, välkänt och liftnära hotell
  • Frukostbuffé
  • Goda trerätters middagar, 6 dagar
  • Liftkort, 6 dagar
  • Pris- och snögaranti
  • Reseledarservice på flygplats och resmål
  • Välkomstdrink och information om veckans program
  • Guidad gemensam skidåkning under veckan

Vilka orter är snösäkra?
Alla våra orter är mycket snösäkra. Vi garanterar att du kommer att kunna åka skidor under din vintersemester. Skulle det pga. snöbrist ej gå att åka skidor på orten du valt står STS Alpresor för transport till närmast öppna skidområde. Detta gäller bara för veckoresor och merkostnad för liftkort innefattas ej i garantin. Snögarantin gäller dock inte när liftar stängs pga. storm, kraftigt snöfall tekniska fel eller force majeur.

Var finner man väderinformation?
När säsongen närmar sig start lägger vi upp information om lokalt väder och snödjup på hemsidan på respektive resmål. Den information vi lägger upp är tagen direkt från den lokala, officiella hemsidan för respektive ort. Klickar man sedan på orten kommer man vidare till denna sida, där finns även oftast webcams.

När kan man få grupprabatt?
Samla ihop släkt och vänner och åk på en skidresa till Alperna. Vi har förmånliga grupprabatter. För mer information ring oss på 0771-20 20 20.

The Schladming Skimovie

Ski resort Val Gardena

Skiing in Val Thorens, France